ניוזלטר: רצועות הרחם

הגליון עוסק הפעם ברקמה מיוחדת במינה – הרצועות המחזיקות את הרחם במקומו, והחשיבות העצומה שלהן לבריאות האישה – פוריות, מחזור, הריון ולידה. אשתף אתכם בסיפורה של ו' שהופתעה לגלות שעבודתה החדשה היא שגרמה למחזור שלה להתעכב, ובנוסף תקבלו מתכון לסלט פלפלים מרענן שיסייע לכן לחזק את רצועות הגוף..

הרחם מוחזקת במקומה על ידי שמונה רצועות חזקות המחברות אותה אל צדי האגן, אל רצפת האגן ואל עמוד השדרה. השחלות מוחזקות במקומן על ידי שתי רצועות נוספות המחברות אותן אל הרחם ואל החצוצרות. שרירי רצפת האגן מספקים תמיכה נוספת. הרחם היא איבר מופלא שיכול לגדול מאוד בזמן הריון ולהשתנות בזמן מחזור, בין היתר בזכות גמישותן של הרצועות שלה ויכולתן להתקצר ולהתארך על פי הצורך. לצערנו, גמישות זו היא גם הגורם לכך שהיא עלולה לסטות ממקומה הטבעי.

מה קורה כשרצועות הרחם נפגעות?

על פי שיטת ארויגו, פגיעה ברצועות הרחם היא במקרים רבים המקור לטווח רחב של בעיות גניקולוגיות. בין הבעיות ניתן למנות כאבי מחזור, בעיות פריון, הריונות קשים, הפלות חוזרות, לידות קשות וסימפטומים חמורים של גיל המעבר.
סביב הרחם ישנם איברים נוספים, כלי דם, עצבים וצינורות לימפה רבים. רצועות חלשות או מצולקות יגרמו להשענות של הרחם לאחד הכיוונים והפעלת לחץ על איברים אלו – מה שעלול לפגוע בתפקודם.
לדוגמא – אם הרחם נוטה קדימה, ולוחצת על שלפוחית השתן, זה יכול לגרום לתחושה תמידית של צורך במתן שתן, למרות ששק השתן אינו מלא. דוגמא אחרת יכולה להיות אם הרחם נוטה לאחד הצדדים. במצב כזה היא יכולה להשען על השחלה הסמוכה לה, ולפגוע בפעילותה.

מה יכול לפגוע ברצועות ה?

יש הרבה סיבות נפוצות לכך שהרצועות נפגעות, בינהן:
  • ניתוחים או דלקות באיזור האגן והבטן (כולל ניתוח אפנדציט וניתוח קיסרי)
  • שחיקת הרצועות כתוצאה מפעילות גופנית מאומצת מדי, ובפרט פעילות גופנית בעת הווסת
  • נשיאת תינוקות ופעוטות על האגן לאורך זמן
  • הריונות צפופים
  • לידות קשות
  • מאמץ יתר בששת השבועות שלאחר הלידה
  • תאונה או נפילה שפגעה בגב התחתון או בעצמות האגן

איך אפשר לדעת אם רצועות ה שלי תקינות?

לבעיה ברצועות הרחם ישנם סימנים רבים. בשיטת ARVIGO מאבחנים את הבעיה באמצעות שילוב של בדיקה חיצונית של הבטן ותשאול רפואי.
אחת הדוגמאות לבעיה אפשרית היא עצירות, או מתן שתן תכוף שמחמירים סביב תקופה הווסת. מצב כזה יכול להיגרם מרצועות פגועות. הסיבה לכך שהבעיה מחמירה לפני הווסת קשורה בעובדה שמשקל הרחם לקראת הווסת הוא כפול ממשקלה הרגיל, וכשהרצועות פגועות, הרחם לוחצת על המעי או השלפוחית בצורה מוגברת. הדבר נכון בעיקר אם התופעות נרגעות לאחר הדימום.

האם אפשר לחזק את הרצועות ולהחזיר את ה למקומו?

כדי לאפשר לרצועות הרחם להתחזק, חשוב קודם כל לסלק את הגורמים המחלישים את הרצועות – יש להמנע ככל האפשר מנשיאת משאות כבדים, מריצה על משטחים קשים ומפעילות גופנית אינטסיבית בימי הווסת.
עיסוי של הבטן והאגן בשיטת ARVIGO עובד נקודתית על חיזוק רצועות הרחם. כשהרצועות יתחזקו, הרחם תחזור למקומה באופן טבעי. ניתן לשלב בתהליך פעילות גופנית מתאימה וממוקדת התורמת גם היא לחיזוק הרצועות.

כשאת מוודאת שהרחם שלך נמצאת במקומה, את מטפלת למעשה בכל כולך. דון אליחיו פנטי, מהחשובים שבמרפאי המאיה נהג לומר: "הרחם הוא מרכז הוויתה של האישה, כל עוד רחמה מאוזן, כך תהיה גם היא"

סיפור מהקליניקה

אני מביאה לכן היום את המקרה של ו', שמקרים כדוגמתו ראיתי בשנים האחרונות בעשרות וריאציות שונות.

ו', בת 22, התקשרה לתאם פגישה לאחר איחור של ארבעה חודשים במחזור שנגרם כתוצאה מציסטה גדולה בשחלה הימנית שלה. ו' פחדה מהשפעת ההורמונים אותם הציעו לה הרופאים ורצתה לדעת אם יש אפשרות טיפול אחרת. במהלך התשאול התברר שו' החלה לעבוד לפני כחצי שנה בגן ילדים. כחלק מעבודתה היא נושאת אותם על הידיים במשך שעות ארוכות. ביקשתי שתראה לי כיצד היא נושאת את הילדים והיא הדגימה נשיאה על הצד, כשהילד יושב על המותן. שאלתי אם היא תמיד נושאת אותם על המותן הימנית והיא ענתה בחיוב.
העיסוי התמקד בשיחרור הצד הימני של האגן שהיה תפוס ומכווץ מאוד, כשהרחם נוטה לצד ימין. ניתן היה לשער שהלחץ הקבוע המופעל על השחלה מפריע לזרימת הדם באזור וגורם להווצרות הציסטה. ו' התבקשה לא לשאת את הילדים על צד ימין למשך מספר שבועות, ולאחר מכן להקפיד לשאת את הילדים פעם על צד ימין ופעם על צד שמאל. בנוסף, לימדתי אותה איך לקשור רצועה סביב האגן שלה כך שתתמוך ברצועות הרחם שלה בזמן עבודתה. שילוב של שני טיפולי עיסוי ושינוי הרגלי הנשיאה העלים את הציסטה לחלוטין והשיב את המחזור המיוחל.

תרופות מהמטבח

פלפליםתהליך שיקום רצועות הגוף דורש רכיבים תזונתיים שונים. החשובים ביניהם הם ויטמין C ואבץ. הסלט שלפניכם משלב פלפלים אדומים שהם מקור נפלא לויטמין C, יחד עם זרעי דלעת (הלא הם הגרעינים הלבנים) – שהם המקור הצמחי הטוב ביותר לאבץ. שמן הזית מהווה מקור לויטמין E שגם לו תפקיד חשוב בשיקום הרצועות

רכיבים לשתי מנות:

  • 3 פלפלים אדומים
  • 2 כפות עירית קצוצה
  • מיץ מחצי לימון
  • כף שמן זית
  • מלח ים ופלפל שחור לפי הטעם
  • 2 כפות זרעי דלעת – גרעינים לבנים לא קלויים

הכנה:

קוצצים את הפלפלים לקוביות קטנות (יוצא מצויין בחותכי הסלט למינהם), מוסיפים את העירית, הלימון, השמן והתבלינים. מפזרים למעלה את זרעי הדלעת ומגישים.