ניוזלטר: עצירות

שלום לכולם,

שנת 2011 הסתיימה עבורי בשני ארועים מרגשים במיוחד.

תאניםבתחילת השבוע האחרון של השנה התפרסמה כתבה במעריב אודותי ואודות השיטה, שעוררה גל גדול של תגובות. מודה לכם מאוד על הפרגון העצום ואם יש מישהו שפספסתי בגלל העומס ולא חזרתי אליו, אני מתנצלת ומבקשת שתנסו שוב.

בהמשך אותו שבוע התקיימה בירושלים, בפעם הראשונה בישראל, סדנה לטיפול עצמי בשיטת ארויגו. זכיתי לפגוש קבוצת נשים חכמות ומרגשות שהפכו את הסדנה לחוויה מופלאה עבור כולנו. סדנה נוספת מתוכננת להיפתח לקראת הקיץ.

בעקבות פניות רבות שהגיעו אלי, אני חורגת מעט מהקו הנשי שמאפיין בדרך כלל את הניוזלטר ואעסוק היום בבעיה מטרידה, הגוזלת זמן יקר ומשבשת את איכות החיים של רבים. העצירות. בגליון זה אסקור את הגורמים המוכרים והמוכרים פחות לנושא העצירות ואת מגוון הדרכים בהן ניתן להקל על המצב ואף למנוע אותו.

עצירות נחשבת בדרך כלל לבעיה קלה ולא מסוכנת, אך היא נוטה לפגוע מאוד באיכות החיים של הסובלים ממנה. רבים מהסובלים מעצירות משתדלים להימנע מנסיעות – מצב המחריף לרוב את בעייתם. לעתים הם מבלים זמן רב בשירותים ואף סובלים מטחורים, פיסורות ומפגיעה ברצפת האגן. לפעמים הסובלים מעצירות נמצאים במצב בו הם מודעים לתחושות לא נעימות בגופם במשך כל היום ומתקשים לתפקד.

מהי עצירות?

הרפואה הקונבנציונלית והרפואה הנטורופתית חלוקות בהגדרת מושג העצירות. ברפואה הקונבנציונלית מוגדרת עצירות כשתדירות היציאות פוחתת משלוש פעמים בשבוע, ואילו הרפואה הנטורופתית שואפת להגיע למצב של לפחות יציאה אחת ביום. שתי הגישות מסכימות על כך שיציאה קשה, יבשה או שכרוכה במאמץ תוגדר כעצירות גם כאשר היציאה היא סדירה.

תזונה ועצירות

הרבה ממקרי העצירות קשורים קשר ישיר לתזונה ונובעים לרוב מאחד הגורמים הבאים:
  • שתיה לא מספקת
  • צריכה מעטה מדי של סיבים תזונתיים
  • חוסר איזון של חיידקי המעיים
  • אי סבילות למזון מסויים (לרוב חיטה או חלב – אין מדובר באלרגיה אלא בתגובה של הגוף למזונות אלו המתבטאת בעצירות)

מבנה הרחם ועצמות האגן והשפעותיהם על עצירות

שתי סיבות חשובות ופחות מוכרות לעצירות כרונית אצל נשים קשורות למבנה הרחם והאגן שלהן.
אצל נשים עם רחם אחורי, הנשען על המעי במקום על שלפוחית השתן תגרם פעמים רבות עצירות בגלל הלחץ שהרחם יוצר על המעי. אצל נשים בגיל הפוריות, עצירות מסוג זה תחמיר לרוב לפני הווסת, כאשר הרחם גדול וכבד יותר.
במקרים אחרים, כאשר הסאקרום, העצם הגדולה שבתחתית עמוד השדרה, פגועה כתוצאה מנפילה או תאונה, או כאשר עצם הזנב פגועה, יכול להווצר לחץ שישפיע על העצבים המעצבבים את המעי. זה יכול לפגוע בתנועתיות המעי, או לפגוע בתחושת הצורך ביציאה.
הרבה פעמים, אצל נשים הסובלות מעצירות כתוצאה מאחת הסיבות האלו, מדובר בנשים שכבר ניסוי הכל – התזונה שלהן יכולה להיות מעולה, הן פעילות גופנית, שותות מספיק, ועדיין דפוס היציאות שלהן אינו תקין.

ניתוחים ועצירות

פעמים רבות עצירות יכולה להגרם כתוצאה מניתוחים באזור הבטן. הדבקויות שנוצרו בעקבות הניתוח יכולות לשבש את פעולת המעיים ולגרום לעצירות. לפעמים העצירות לא תופיע מיד לאחר הניתוח אלא מספר חודשים לאחר מכן. כמו בכל עצירות חדשה, חשוב לגשת לרופא ולהבדק, אך אם לא נמצאה סיבה רפואית לבעיה, כדאי לדעת שעיסוי של הבטן יכול לעשות שינוי עצום בעצירות שהחלה לאחר ניתוח.

עצירות בזמן טיפולי פוריות

נשים רבות סובלות מעצירות בזמן טיפולי הפוריות, ובעיקר בשלב שלאחר החזרת העוברים. במקרים רבים העצירות נגרמת כתוצאה ישירה מהתרופות להעלאת הפרוגסטרון הניתנות בשלב זה, המאטות את תנועתיות המעיים. אך זו לא הסיבה היחידה. בהרבה מקרים נשים חוששות שהמאמץ בעת תנועת המעיים יגרום לעוברים שהוחזרו להפלט החוצה. חשש זה גורם להן להתאפק מלתת צואה במשך מספר ימים, דבר שכשלעצמו גורם ליצירה של עצירות. למרות שהנשים מודעות לכך שהחשש שהעוברים יפלטו אינו רציונלי, במקרים רבים הפחד אינו ניתן לשליטה. אחת הדרכים להתגבר על הפחד הוא לוודא שהיציאה תהיה קלה באמצעות תזונה ופעילות גופנית כפי שמפורט בהמשך.

עצירות בהריון

בהריון יש עליה טבעית בהורמון הפרוגסטרון, וכן שינוי מבני במערכת העיכול כתוצאה מהרחם ההולך וגדל. רחם הריוני שאינו נמצא במיקום האופטימלי שלו יכול לגרום ללחץ גדול על המעי ולהפריע לתפקודו התקין. גם תוספי הברזל יכולים לגרום לעצירות. כדאי לדעת שתוספים שונים משפיעים אחרת על נשים שונות, אפשר לנסות סוגים שונים עד שתמצאי את התוסף שמתאים לך.

גורמים רגשיים ודפוסי התנהגות

רינת גל אוחיון, מטפלת מיוחדת במינה שמדברת עם הגוף, מסבירה בכתבה המרתקת הזו כיצד קשורים דפוסי התנהגות לעצירות. רינת מתמחה בין השאר גם בתרגום של האותות ששולח לנו הרחם, ושולחת מסרים מאוד מעניינים בנושא. ממליצה לכן להירשם לרשימת התפוצה שלה וגם למצוא אותה בפייסבוק.

גורמים נוספים לעצירות

ישנם גורמים נוספים רבים שיכולים לגרום לעצירות, ביניהם ניתן למנות תת פעילות של בלוטת התריס, שינויים הורמונאליים, מתח נפשי, תרופות או גידולים במעי. חשוב מאוד לפנות לרופא המשפחה במקרה של עצירות "חדשה" או כל שינוי אחר בדפוסי היציאות על מנת לערוך ברור מקיף.

דרכים לטיפול בעצירות

הבסיס לטיפול בעצירות הוא תזונתי. שתיה מספקת, תזונה עתירת פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים. תנועה גם היא בעלת חשיבות למניעה של עצירות. כאשר התזונה והתנועה מספקות והבעיה עדיין נמשכת, ניתן לטפל בדרכים נוספות, ביניהן:
  1. העשרת התפריט בסלק, חי או מבושל
  2. שתיה מדי בוקר על קיבה ריקה של מים חממים בתוספת חצי לימון סחוט וכף שמן זית
  3. העשרת התפריט בסיבים תזונתיים כמו עלים ירוקים, זרעי פשתן, פירות מיובשים (ובפרט – שזיפים), או שיבולת שועל
  4. נטילת תוסף פרוביוטיקה איכותי*
  5. דיאטת אלימינציה (בליווי נטורופתי) במהלכה מגלים אם יש רגישות לאחד או יותר מרכיבי המזון*
  6. שינוי התנוחה בעת היציאה. יציאה בתנוחת כריעה, או הנחה של שרפרף או שניים מתחת לכפות הרגליים בשרותים יכולה לעזור מאוד ליציאה קלה יותר.
  7. צמחי מרפא בהתאמה אישית*
  8. עיסוי עצמי של הבטן, בתנועות מעגליות עם כיוון השעון*
  9. עיסוי מקצועי של הבטן והאגן, ובפרט עיסוי בשיטת ARVIGO, לשיפור המיקום והתנועתיות של הרחם, לטיפול בהידבקויות, ולשיקום תנועתיות המעי. העיסוי יכול לסייע מאוד בטיפול בעצירות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.*

*נשים הרות, או נשים בטיפולי פוריות חייבות לקבל יעוץ מקצועי לפני יישום ההמלצות

סיפור מהקליניקה

א', בשנות ה-60 לחייה, הגיעה לטיפול כשהיא סובלת מעצירות קשה מאז שהיא זוכרת את עצמה. עם השנים, לאחר שעברה תהפוכות של התמכרות למשלשלים וגמילה מהם, הצליחה באמצעות שינוי תזונה ומודעות להגיע ממצב של יציאה אחת בשבוע טוב, למצב של 3-4 יציאות בשבוע. היציאות תמיד היו קשות והבילוי היומי שלה בשירותים נמשך בממוצע כשעה וחצי, לעתים ללא תוצאות.

א' עברה במהלך חייה מספר ניתוחי בטן וניתן היה להרגיש היטב את הצלקות הפנימיות. כמו כן התמקד העיסוי בשיקום עצם הסאקרום שלה, שהכאיבה לה במשך שנים ארוכות. בתחילת התהליך נראה היה שהמצב מחמיר. הסברתי לא' שזו תגובה אפשרית של הגוף לטיפול, ושעליה להאזר בסבלנות. ואכן, תוך זמן קצר חל שיפור עצום במצבה. היציאות הפכו להיות יומיומיות, רכות ומהירות. "נתת לי במתנה שעה נוספת ביום" היא אמרה. היא החליטה להקדיש את השעה שהתפנתה להליכת בוקר, ובכך עזרה עוד יותר לשמר את המצב שהושג.

תרופות מהמטבח

סלט סלק וגזר חי

סלקהשורשים בשיאם בעונת החורף, מוצקים ומתוקים. לקבלת ההשפעות המיטיבות של הסלק אפשר פשוט לגרר אותו לתוך כל סלט, אבל אפשר גם להכין את הסלט הפריך והטעים שבהמשך ואף לשמור אותו במקרר 3-4 ימים (אם מכינים מראש כדאי להוסיף את הכוסברה או הפטרוזיליה רק לפני ההגשה)

רכיבים:

  • סלק גדול או שניים קטנים, טריים וקלופים (למתקדמים: אפשר להכין מסלקים בקליפתם)
  • גזר גדול או שניים קטנים מקורצפים היטב, אפשר גם לקלוף.
  • מיץ מתפוז אחד
  • כף שמן זית
  • 2 כפות רוטב סויה אמיתי
  • שן שום כתושה
  • 2 כפות כוסברה או פטרוזיליה קצוצות

אופן ההכנה:

  • מגררים את הסלק
  • מערבבים היטב את הסויה, מיץ התפוז, השמן והשום עם הסלק המגורר
  • מוסיפים את הגזר והכוסברה, מערבבים קלות ומגישים
  • אם שומרים במקרר, כדאי להוסיף את הכוסברה רק לפני ההגשה.