מה הקשר בין פוריות לבורקס?

 

בשנת 2007 נערך בפקולטה לתזונה של אוניברסיטת הארוורד מחקר שמטרתו היתה לבדוק את השפעת סוגי השומן שאנו צורכים על פוריות האישה. לצורך המחקר נבדקו דפוסי התזונה של 18,555 נשים בגיל הפוריות, ללא היסטוריה של בעיות פוריות, שניסוי להרות בין השנים 1991-1999.

הממצא הבולט ביותר של המחקר היה ההשפעה המובהקת של צריכת שומני טראנס על הסיכון לבעיות ביוץ. כל שני אחוזים נוספים של צריכת שומני טראנס במקום צריכת פחממות או שומנים חד בלתי רוויים מקבוצת אומגה 6 (שמנים כמו חמניות, סויה, חריע, תירס), גרמו לעליה של 73% בסיכון לבעיות ביוץ. כשצריכת שומני הטראנס באה על חשבון צריכת שומנים חד בלתי רוויים(שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו), הסיכון לבעיות ביוץ היה אפילו גבוה יותר. הנתונים נשארו תקפים גם כאשר לקחו בחשבון גורמי סיכון ידועים אחרים לפגיעה בפוריות.

מהם שומני הטראנס?

שומני טראנס הם שומנים הנוצרים בתהליך מעבדתי ההופך שמן נוזלי לשומן מוצק. רוב סוגי המרגרינות מכילות אחוזים ניכרים של שומני טראנס וכך גם המאפים המבוססים על מרגרינה (בורקס, ג'חנון, מלאווח, בצק עלים וכדומה). גם חלק ניכר מהחטיפים, העוגיות, הקרקרים והמזונות המעובדים מכילים אחוזים ניכרים של השומן הזה. לרוב כאשר מופיע ברשימת הרכיבים של מוצר הביטוי "שומן צמחי מוקשה" מדובר על שומן טראנס.

מדוע שומני הטראנס מזיקים?

שומני טראנס הם סוג שומן שאינו מצוי כמעט בכלל בצורה טבעית. הדרך היחידה להשיג אותו היא באמצעות תהליך כימי המשנה את המבנה של חומצת השומן. השומן הנוצר בתהליך זה הוא הרסני לגופינו. אכילת שומני טראנס הוכחה כמגבירה את הסיכון למחלות לב, לסוגי סרטן שונים, לסוכרת וכעת גם לבעיות פוריות. מנהל המזון והתרופות האמריקאי מחייב ציון כמות חומצות שומן הטראנס על גבי תויות המזון החל משנת 2006. בארץ עדיין אין חוק כזה ואנו מצפים לו בקרוב.

מדוע יש שומן טראנס במזונות רבים כל כך?

לשומן הטראנס שלושה יתרונות משמעותיים – הוא זול, הוא עמיד (אינו נוטה להתקלקל בתנאי מזג אויר שונים) והוא פרווה מבחינת כשרות. כשמדובר במזון תעשייתי, בו חיי המדף והמחיר משחקים תפקיד משמעותי, אפשר להבין מדוע רוב היצרנים בוחרים להשתמש בשומן זה על פני תחליפיו היקרים יותר והעמידים פחות. כיום, כשהמודעות הצרכנית גוברת, יצרנים רבים מחליפים את שומן הטראנס בשמנים אחרים ומציינים על האריזה "ללא שומן טראנס". לרוב התחליפים אינם שיא הבריאות ומבוססים על שמן דקלים שהוא ברובו שומן רווי, אך עדיין עדיפים על שומן הטראנס מבחינות רבות. בכל מקרה, הדבר הטוב ביותר הוא להפחית ככל הניתן צריכה של מזונות מעובדים, עתירי שומן, מלח וסוכר מהתפריט.

אז במה להחליף את המרגרינה שבמתכון?

תלוי במתכון – במתכוני עוגות בחושות לרוב ניתן להמיר חבילת מרגרינה בחצי כוס שמן וחצי כוס רסק תפוחים ללא פגיעה ניכרת בטעם ובמרקם. במתכוני עוגיות/בצק פריך , שימוש בשמן לא יעבוד בצורה מיטבית וניתן להחליף את המרגרינה בשמן קוקוס. כדאי להתשמש מעט ככל הניתן בבצק עלים וניתן להחליפו בשכבות בצק פילו שהוא בצק דקיק ונטול שומן, בינהן ניתן למרוח שמן זית או שמן קוקוס